Badania naukowe

Obok działalności edukacyjnej i kształcenia wysoko kwalifikowanych specjalistów drugim równie ważnym obszarem działalności Akademii Morskiej w Gdyni, jest działalność badawcza i badawczo-rozwojowa. Prace badawcze i badawczo-rozwojowe prowadzone na wszystkich czterech wydziałach finansowane są  w ramach programów krajowych przez Narodowe Centrum oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Akademia Morska w Gdyni realizuje również projekty w ramach programów finansowanych przez Unię Europejską, w tym w ramach programu Horyzont 2020. Z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansowane są zadania badawcze realizowanie w ramach działalności statutowej, w tym  badania młodych naukowców.

Podejmowanie prac badawczych przyczynia się do rozwoju potencjału naukowego uczelni. Wyniki badań naukowych prezentowane są na krajowych i zagranicznych uczelniach,  a liczne artykuły publikowane w prestiżowych czasopismach naukowych.

Ważnym obszarem aktywności Akademii Morskiej w Gdyni  jest bliska współpraca z praktyką gospodarczą i realizowanie usług badawczych zlecone przez podmioty z otoczenia społeczno-gospodarczego. Uzyskiwane w Akademii Morskiej w Gdyni wyniki badań stanowią podstawę do sporządzania opinii i ekspertyz, w szczególności dla przedsiębiorstw oraz instytucji rządowych z obszaru gospodarki morskiej. Wymiernym efektem współpracy z praktyką gospodarczą jest komercjalizacja aktywności badawczej, co wpisuje się we współczesne światowe trendy.

Ponadto Akademia Morska w Gdynia jest członkiem platform technologicznych, centrów transferu technologii, centrów innowacji oraz konsorcjów naukowych i naukowo-technologicznych.

Badania prowadzone przez zespoły badawcze Akademii Morskiej można sklasyfikować jako:

  • badania podstawowe,
  • badania stosowane,
  • badania wdrożeniowe,

a tematyka prac naukowo-badawczych prowadzonych w Akademii Morskiej w Gdyni na  poszczególnych wydziałach obejmuje m.in. następujące obszary:

Wydział Nawigacyjny

  • Rozwój koncepcji e-Nawigacji w ramach telematyki transportu morskiego w kontekście integracji systemów nawigacyjnych i telekomunikacyjnych,
  • Modelowanie bezpieczeństwa żeglugi, niezawodności poszukiwania i ratowania życia na morzu;  zarządzanie bezpieczną eksploatacją statków; tworzenie modelowych instrukcji przewozowych różnych ładunków na statkach morskich,
  • Funkcjonowanie morskich systemów transportowych i logistycznych; budowa, eksploatacja, zarządzenie i rozwój systemów portowych,
  • Optymalizacja wykorzystania sieciowych metod pomiarowych GNSS czasu rzeczywistego, rozwój systemów elektronicznych map nawigacyjnych,
  • Badanie zmian hydro-klimatycznych oraz zmienności warunków pogodowych i hydro-klimatycznych na Bałtyku,

Wydział Mechaniczny

  • Diagnostyka maszyn w tym silników Diesla i turbin morskich w oparciu  o współczesne metody nieinwazyjne oceny stanu technicznego silników morskich, takich jak pomiary oraz analizę wykresów wskaźnikowych, pomiar i analiza wibracji, pomiar emisji akustycznej, pomiar i analiza emisji spalin, a termowizyjnej endoskopia wideo,
  • Badania w zakresie modelowania okrętowych układów napędowych oraz statyki i dynamiki okrętowych układów przeniesienia mocy
  • Badania zmian parametrów fizycznych wody morskiej zanieczyszczonej substancjami ropopochodnymi, poszukiwanie nowych metod wykrywania i identyfikowania zanieczyszczeń olejowych na morzu,
  • Badanie właściwości nowoczesnych materiałów stosowanych w okrętownictwie oraz właściwości eksploatacyjnych powłok metalowo-ceramicznych,

Wydział Elektryczny

  • Ocena jakości energii  systemu elektroenergetycznego na pokładzie statków  na podstawie pomiaru i analizy wskaźników charakteryzujących jakość energii elektrycznej statku w świetle zasad i wymagań towarzystw klasyfikacyjnych,
  • Automatyzacja procesów sterowania ruchem statków, automatyzacji siłowni  i elektrowni okrętowej oraz okrętowych i lądowych elektrycznych zespołów napędowych zbudowanych w oparciu o przekształtniki energoelektroniczne,
  • Modelowanie elementów oraz układów elektronicznych, optoelektronicznych i mikrofalowych wraz z  wysokoczęstotliwościowymi aplikacjami teorii pola elektromagnetycznego,

Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa

  • Techniki analizy, oceny i optymalizacji niezawodności oprogramowania; zastosowania technologii informacyjnych w zakresie wspierania procesów decyzyjnych oraz analizy danych, w tym Big Data; techniki komputerowe w analizie bezpieczeństwa systemów transportu morskiego;
  • Zastosowanie nowych metod instrumentalnych do oceny jakości produktów spożywczych i metody eko-równowagi w ocenie oddziaływania na środowisko; skażenia chemiczne żywności i mikrobiologiczne aspekty jakości i bezpieczeństwa żywności,
  • Handel międzynarodowy, w tym handel droga morska oraz lądowo-morskie łańcuchy transportowe; modelowanie struktur rynkowych w sektorze transportu i logistyki; inteligentne i innowacyjne rozwiązania dla transportu, logistyki i mobilności,
  • Badania nad gospodarką oraz w odniesieniu do zjawisk i procesów gospodarczych w ujęciu regionalnym i globalnym.

W okresie ostatnich 10 lat Akademia Morska realizowała łącznie 72 projekty o wartości ok. € 25 mln., w tym projekty badań podstawowych, badań stosowanych i projekty w ramach badań wdrożeniowych. W tej grupie znalazły się również projekty inwestycyjne, związane z poprawą infrastruktury badawczej, oraz ogólnorozwojowe, związane z podwyższaniem kompetencji zespołów badawczych i dydaktycznych Akademii Morskiej w Gdyni.

W Akademii Morskiej w Gdyni funkcjonuje również ponad 20 kół naukowych, w ramach których studenci realizują projekty badawcze pozwalające na łączenie wiedzy zdobytej w trakcie studiów z umiejętnościami praktycznymi. Przykładem są tu projekty pojazdów elektrycznych realizowane przez studentów Koła Naukowego Pojazdów Elektrycznych. 

 

Podmiot udostępniający: 

AMG Pion Prorektora ds. Nauki

Wytworzył informację:

I.Czarnowski
01.03.2017
Wprowadzenie:
i.wierzbowska 01.03.2017
Ostatnia modyfikacja:
i.wierzbowska 14.03.2017